søndag 21. juni 2015

Reisen


Å dra med tre barn, hvor det yngste barnet er knapt et år, kan kanskje for noen virke som galskap. Men, som mamma sier, vi gærne har det godt. Når det er sagt, jeg hadde nok ikke reist så langt med tre barn under skolealder, tror jeg. Og jeg juger hvis jeg sier det ikke var slitsomt på noe tidspunkt, for det var det, men det gikk bra.

Vi reiste altså 18 juni, og vi valgte mellomlanding i Paris. Heldigvis var vi i god tid på Gardermoen, for lite visste jeg om alt det barnematen må igjennom av sjekk på sikkerhetskontrollen. Og det var varmt, innmari varmt, og Mini ville ikke sove, ikke i det hele tatt. Men vi overlevde, vi kom igjennom, og med lånt vogn kom vi oss til gate. På flyet til Paris sov Mini nesten hele turen, gutta var fornøyde, og sambo og jeg ga hverandre high five. Første del av turen unnagjort.

Det kunne gått på skinner i Paris også, hvis vi ikke hadde stolt på boardingkortet og droppet å se på skjermen hvilken gate vi skulle på. Og da jeg ante ugler i mosen, da fant jeg ikke noen skjerm, og infoskranen var tom. Men det gikk bra. 30 min før avgang la vi på sprang, 10 gater ned, og med prioritert boarding kom vi fort på plass. 

Om elleve timer på fly er helt ok for en familie på fem? Joda, med ekstra beinplass og egen plass til Mini og medbrakt bilsete går det. Men etter stresset på Charles de Gaulles var vi nok alle litt slitne, og det tok tid å finne roen. 
Mini var overalt, i den grad man kan være overalt på et fly, og han gomlet kavring og maissnacks til den store gullmedaljen. Han var nok mer fornøyd enn brødrene, som begge konstaterte at flymat, det kan de spare seg for. Ved vanlig leggetid skiftet vi på Mini, men soving var ikke interessant. Akkurat da ble mammaen litt sliten og måtte bytte plass med pappaen, og da er det godt han er roligheten selv. Til slutt sovnet Mini, og sov 6-7 timer, så da fikk mor og far slappet litt av. Likevel, slappe av og slappe av, det er innmari lenge å sitte i 11 timer altså. De store gutta klarte seg fint, men syntes også det var vanskelig å sovne, og som nevnt, flymaten var ikke noe særlig.

Så sånn gikk det. Vi overlevde. Så hva har vi lært? Vær ute i god tid. Dobbelsjekk, alltid. Det er lurt å ha med ekstra barnemat, veldig lurt, særlig tyggemat som kavring, o.l. Og, til slutt, vil jeg absolutt anbefale eget sete til barn på alder til Mini. Litt dyrere, men verdt det på en så lang tur.
Utenfor flyplasshotellet, første dag. Ganske så tørt her i California. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar